Így újulhat meg Budapest belvárosa, ha marad a Lánchíd jelenlegi forgalmi rendje


Több fa, szélesebb járdák, gyalogos korzó a Bazilika és a Budai Vár között – ez lehet a folytatása a Lánchíd felújításának, ha marad a jelenlegi forgalmi rend a hídon.

További fejlesztések előtt nyílik meg a lehetőség, ha a dugómentes Lánchíd mellett szavaznak a budapestiek az első Budapesti Lakógyűlésen. Teljesen átalakulhat a Széchenyi tér, a József Attila utca és a Clark Ádám tér, ha tartósan marad az alacsonyabb forgalom a Lánchídon és az odavezető utcákon. Új gyalogátkelőhelyek, szélesebb járdák, több fa és könnyedén megközelíthető zöldfelületek jöhetnek létre a fejlesztéseknek köszönhetően. Karácsony Gergely főpolgármester bemutatta a fejlesztésekről készült látványterveket.

A Lánchíd mindig is a haladás szimbóluma volt, így jövője túlmutat a híd közlekedésének kérdésén, meghatározza egyben közvetlen környezetének, a történelmi belváros fejlesztésének az irányát is – mondta el Karácsony Gergely főpolgármester, a Lánchídhoz kapcsolódó terek és utcák fejlesztéséről szóló sajtótájékoztatón.

A Lánchíd felújítása megújult lendületet adhat a történelmi belváros megújításának, nemzetközi szinten is helytálló gyalogos sétánnyal összekötve Budapest legfontosabb látványosságait.

Erő Zoltán, Budapest főépítésze szerin A városi terek rehabilitációja, a köztereink megújítás a sikeres városfejlesztés egyik kulcsa, ennek megfelelően a Lánchíd felújítási projekt egy lényegesen nagyobb terület rendezését is jelenti. Grabner Balázs, a Korzó Tervezési Stúdió vezető tervezője, tájépítész az említett közterek látványterveit ismertette  részletesen, a múltat és a közeli jövőt vázoló terveket mutatta be. 

A Széchenyi téren megszűnhet a tér jelentős részét elfoglaló körforgalom, a hídról érkező forgalom közvetlenül az Eötvös téren fordulhatna a József Attila utca vagy a pesti alsó rakpart felé. Ezzel közvetlen gyalogos kapcsolatot lehetne kialakítani a Bazilika felé vezető Zrínyi utca és a Lánchíd között, az itt sétáló embereknek nem kellene megkerülnie a forgalmas körforgalmat a híd felé. Közvetlenül elérhetővé válna a tér közepén található zöldfelület, ami három kiemelt ágyásban a kitaposásoktól is védve lenne. A Széchenyi téren a ma autóforgalomra használt felület 70%-kal csökkenne, 7 ezer négyzetméterrel növelve a gyalogosok által használható terület nagyságát.

Széchenyi
Kép: Korzó Tervezési Stúdió/Budapest Városháza

Teljesen átalakulna a József Attila utca: a szűk utcában széles járdák, biztonságos kerékpársávok és egy teljesen új fasor kaphatna helyet. A mai állapotában kietlen utcát két oldalt zöld kazetták szegélyeznék, a ma csak egyik oldalon létező, szűk járda helyett mindkét oldalon, a mainál szélesebb járdák épülnének.

Gyalogosan könnyebben körül járható lehetne a Clark Ádám tér. A lecsökkent forgalom számára fölöslegesen nagy körforgalom méretének csökkentésével rövidülnének a gyalogosan megtett távolságok, hiszen nem kéne akkora kerülőt tennie a téren sétálóknak. A Lánchíd torkolatánál hiányzó negyedik zebra pótlásával önmagában is sokkal inkább gyalogosbarát lenne a tér kialakítása. A felújított tér a Budai Vár igazi kapuja lehetne a Pestről érkező turisták számára.

Clark
Kép: Korzó Tervezési Stúdió/Budapest Városháza

A Lánchídhoz vezető terek és utcák átalakítására a Lánchíd jelenlegi forgalmi rendjének tartóssá válása adhatja meg a lehetőséget. A korábban állandó dugók jellemezte utcákon mára jelentősen csökkent a forgalom. Így, ha a Lánchíd jelenlegi forgalmi rendje tartóssá válna, az lehetőséget jelentene ezeknek a tereknek és utcáknak az átalakítására.

Ez azonban a budapestik döntésén múlik. A Lánchíd közlekedéséről ugyanis a 14 évnél idősebb budapestiek szavazhatnak az első Budapesti Lakógyűlés felületén. A szavazás nem csak a Lánchídon közlekedő közösségi közlekedés versenyképessége miatt fontos, hanem azért is, mert alapjaiban meghatározza a Lánchíd környezetének és a belváros fejlesztésének a jövőjét.